VERSLAG: VAN INNOVATIE NAAR HUISKAMER III – NAAR DE MARKT

Nieuwe technologieën maken het mogelijk om langer zelfstandig te leven en thuis te wonen. Toch sijpelen deze nieuwe technologieën maar langzaam door naar degenen voor wie ze zijn bedoeld. De gang naar de markt blijkt vaak lastig en opschalen gaat niet vanzelf. Hoe pak je dit aan? Met wie werk je samen en op welke manier? En hoe ziet het DNA van een succesvolle ‘vermarkting’ eruit?

Daar ging de Health Tuesday van 7 mei 2019 over. Tijdens de Health Tuesdays, die worden georganiseerd door U CREATE en het programma Active & Assisted Living (AAL) van ZonMw, staan technologische innovaties en de implementatie daarvan centraal. Deze editie draaide om de vraag wat je nodig hebt om ICT-innovaties succesvol naar de markt te brengen, en was de laatste Health Tuesday in de reeks van drie binnen dit thema. Nieuwsgierig naar de twee voorgaande Health Tuesday’s?

Lees hier het verslag van Health Tuesday – Van Innovatie naar Huiskamer I: Innovatief Onderbouwen
Lees hier het verslag van Health Tuesday – Van Innovatie naar Huiskamer II: Ethiek & Geluk in Digitale Diensten

Ondernemersbloed

‘Uitgangspunt is altijd dat je maakt wat de klant nodig heeft’, vertelt Marleen Jansen, sectorspecialist Gezondheid en Innovatie bij Rabobank. Rabobank investeert in innovaties omdat die hard nodig zijn binnen de zorg. Soms is het lastig te bepalen wie die klant is en wie ervoor gaat betalen: is dat de verzekeraar, de overheid, een zorgaanbieder of de uiteindelijke klant, de patiënt? Kennis van de doelgroep en van verdienmodellen is dus nodig, net als ondernemersbloed.

Bekijk hier de presentatie van Marleen Jansen.

Wie is de klant? – uit presentatie Marleen Jansen

Doorgaan en niet opgeven

Ondernemersbloed is volop aanwezig bij de ontwikkelaars van Sensara en Anne4Care, beide voortgekomen uit het AAL-programma. Ze timmeren inmiddels stevig aan de weg. Tijdens de Health Tuesday vertellen ze hoe het hen gelukt is, en waar ze bij het proces tegenaan zijn gelopen.

‘We zijn al meer dan 15 jaar bezig, en we zijn er nog steeds niet’, vertelt Reinout Engelberts. Hij is CEO van Sensara, het bedrijf dat slimme sensoren voor leefstijlmonitoring ontwikkelt en verkoopt. Sensara biedt nu twee verschillende systemen aan – een passief alarmeringssysteem voor verpleeghuizen en een preventiesysteem voor thuis. Inmiddels gebruiken meer dan 100 verpleeghuizen, 25 thuiszorgorganisaties en 10 gemeentes dit systeem.

Terugkijkend is het niet eenvoudig geweest, vertelt Engelberts. ‘Processen binnen de zorg kosten veel tijd, je bent al gauw een hele tijd verder met een pilot. Inmiddels hebben we rapporten die laten zien dat mensen gemiddeld zes maanden langer thuis kunnen blijven wonen als sensoren op afstand meekijken. We doen inmiddels geen pilots meer binnen de thuiszorg: mensen moeten ons gewoon kopen.’

De toekomst van Sensara in Nederland ligt bij ouderen die langer thuis willen blijven wonen, volgens Engelberts. ‘We bieden op dit moment twee verschillende systemen aan. Daarvoor in de plaats komen we met één dienst in de cloud, met verschillende opties en functionaliteiten die je kunt aanklikken. Daar betaal je dan per maand of dag voor.’

Bekijk hier de presentatie van Reinout Engelberts.

Trage processen

Ook Anne4Care is inmiddels een gevestigde naam in Nederland. Anne4Careis een persoonlijke virtuele assistent die via spraaktechnologie ouderen ondersteunt met reminders, dagstructuur, beeldbelfunctie, spelletjes en bijvoorbeeld het voorlezen van de krant. Hierdoor wordt het mantelzorgen dragelijker en kunnen ouderen langer thuis blijven wonen. ‘Bijna al mijn vriendinnen hebben ouders van in de 80’, vertelt Ellen Steenmeijer, CCO van Anne4Care. ‘Dat betekent steeds meer mantelzorg. En daar komt Anne4Care om de hoek kijken.’

Steenmeijer loopt bij het op de markt brengen van Anne4Care tegen de trage processen binnen zorg en gemeente aan. Die kosten veel tijd en energie en leveren nauwelijks wat op. ‘Ook Anne4Care gaat de consumentenmarkt op’, vertelt Steenmeijer, ‘want dan kunnen we opschalen en verder groeien. Dat heeft een aantal voordelen, maar betekent ook goed nadenken over wat ons speciaal maakt.’

Anne4Care draait op eigen, interne servers en zit niet in de cloud. ‘Voor ons zijn dataprotectie en privacy belangrijk, essentieel zelfs. Noem ons eigenwijs – dat zijn we en dat blijven we – maar het heeft ons wel opgeleverd dat we nu in Duitsland voet aan de grond krijgen, omdat privacy en databescherming daar zeer hoog in het vaandel staan.’

Bekijk hier de presentatie van Ellen Steenmeijer.

Groot denken, praktisch beginnen

Opschalen van innovaties gaat niet vanzelf. Gelukkig zijn er verschillende partijen die daarin ondersteunen. Zoals U-Zelf, een netwerkorganisatie in de regio Utrecht die helpt om zelfzorginnovaties te realiseren en op te schalen. U-Zelf doet dat door ondernemers met onderzoekers, zorgverleners, inwoners, financiers en beleidsmakers in contact te brengen.
‘We starten altijd bij de vraag van de eindgebruiker”, vertelt Klaas Jan Bolt, businessdeveloper bij U-Zelf, “en we werken met de FastForward50 -methode. Hierbij wordt een innovatie in 50 dagen getest door een groep van 50 mensen die in de praktijk met de innovatie gaan werken. Zo kan je in een kort tijdbestek testen of een innovatie ook écht werkt voor jouw organisatie.’

Bekijk hier de presentatie van Klaas Jan Bolt.

Tool: FastForward50 Uzelf – uit presentatie Klaas Jan Bolt

AAL2Business

Ook AAL2Business helpt om de gang naar de markt te vergemakkelijken. Zo heeft AAL2Business een toolkitbusinesstrainingen en coachingsactiviteiten voor AAL-partners ontwikkeld die het vermarkten van ICT-oplossingen makkelijker maken, evenals toegang tot publieke en private financiering. Vanuit ZonMw stimuleren speciale Verspreidings – en Implementatie Impulsen (VIMP’s) dat kansrijke, internationaal ontwikkelde AAL-oplossingen in de Nederlandse praktijk kunnen ‘landen’.

Slimmer thuis

Meer weten over slimme innovaties om langer thuis te blijven wonen? Op 23 mei vindt in de Van Nelle fabriek in Rotterdam het congres Slimmer Thuis plaats, waarin slimme innovaties centraal staan.

 

Dit artikel is geschreven door José van Berkum. Vanuit haar adviesbureau voor communicatie (www.vbcom.nl) is ze gespecialiseerd in ouderen en technologie.

LAAT HET ONS WETEN

We geven graag samen vorm aan de zorg van de toekomst. Laat ons je ideeën weten en we nemen contact met je op. Het U CREATE team

Sending

©2018 ALL RIGHTS RESERVED BY U CREATE - DISCLAIMER - PRIVACY

Log in with your credentials

Forgot your details?