STUDENTEN WILLEN MANTELZORG BIJ ALBERT HEIJN

Studenten Cross-Mediale Communicatie van Hogeschool Utrecht hebben een innovatief plan bedacht om meer mantelzorgers in Amersfoort te wijzen op mogelijke hulp die hen zal ontlasten. De studenten stellen voor om vrijwilligers contact te laten leggen met mantelzorgers in filialen van Albert Heijn. Ze presenteerden hun concept woensdag 2 maart aan betrokken organisaties uit de regio tijdens een bijeenkomst op het stadhuis van Amersfoort. De sessie was georganiseerd door de gemeente en U CREATE, een initiatief van Hogeschool Utrecht, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en het UMC Utrecht.

De studenten bedachten in slechts drie weken tijd het concept ‘Je hoeft het niet alleen te doen’. Wat zijn de beste plekken om mantelzorgers te bereiken?, vroegen ze zich af. Volgens een recent onderzoek van Movisie zijn dat de apotheek, de huisarts en de supermarkt. De studenten noemen AH de ideale plek, want de filialen zijn verspreid over heel de stad en het bedrijf werkt al mee aan sociale projecten. Verder bleek uit een steekproef van de studenten, afgenomen in een filiaal aan het Eemplein, dat de helft van de klanten boodschappen deed voor een ander, merendeels als mantelzorger.

Bewustwording vergroten
In Amersfoort zorgen bijna 35.000 mensen voor een hulpbehoevend familielid, vriend(in), kennis of buurtgenoot. Die zorg varieert van een paar uur per week tot bijna continu. 12.000 van hen realiseert zich niet mantelzorger te zijn. Zoals een moeder die de zorg voor haar zieke kind als vanzelfsprekend beschouwt. Daarom moet bij hen de bewustwording worden vergroot: het belangrijkste doel van het studentenproject. De mantelzorgers moeten worden gewezen op de hulp die voorhanden is om hen te ontlasten. Denk aan de mogelijkheid om de zorg uit handen te geven om zelf een dagje te gaan winkelen, of om een weekendje weg te gaan.

Goed gesprek met vrijwilliger
Het concept is ontwikkeld door de studenten Grace Ruppert, Francine Rebel, Joram de Graaf en Demi Verbraecken. Hun idee: vrijwilligers spreken bij de entree van de supermarkt klanten aan, met de vraag: ‘zullen wij uw boodschappen doen?’ Als de klant mantelzorger is en ingaat op het aanbod, kan die rustig in een hoekje even uitrusten, terwijl de boodschappen worden gedaan. Er staan ook vrijwilligers na de kassa’s, die mantelzorgers een gratis kopje koffie aanbieden in een zitlounge, waar een goed gesprek met een vrijwilliger mogelijk is. Aan het eind krijgen de mensen een koffiebeker mee en een visitekaartje van stichting Ravelijn, die professionele steun geeft aan mantelzorgers. De studenten verwachten dat deze persoonlijke aanpak effectief zal zijn.

Dat verwacht ook wethouder Fleur Imming, ook aanwezig bij de presentatie. Ze heeft toegezegd het plan verder uit te werken en daadwerkelijk te gaan bellen met Albert Heijn. “Ik ben op veel niveaus onder de indruk van dit plan. Ik vind het ook ontroerend, vooral vanwege de slogan dat de doelgroep het niet alleen hoeft te doen. Dit concept is een prima onderdeel van de zoektocht van de gemeente Amersfoort om de voorzieningen voor mantelzorgers te verbeteren.” Ook mantelzorger Dees omarmt het concept: “Met dit plan bereik je een grote groep mensen, want iedereen doet boodschappen.” Hij was nauw betrokken bij het plan van de studenten: hij hielp het te ontwikkelen vanuit zijn eigen ervaringen als mantelzorger.

Een woordvoerder van stichting Ravelijn bleek ook enthousiast over het initiatief en had nog wat suggesties voor de studenten. Volgens een andere aanwezige moeten bij dit plan de digitale mogelijkheden beter worden benut.

Foto: de vier studenten ontvingen van wethouder Imming een cheque van 500 euro.

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LAAT HET ONS WETEN

We geven graag samen vorm aan de zorg van de toekomst. Laat ons je ideeën weten en we nemen contact met je op. Het U CREATE team

Sending

©2017 ALL RIGHTS RESERVED BY U CREATE - DISCLAIMER - PRIVACY

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account