DIABETESFONDS EXPERIMENTEERT MET CHATBOT-OPLOSSINGEN VOOR BEWUSTWORDING BEZOEKERS

Wat we nu doen, zoekopdrachten intypen, scrollen en het scannen van grote hoeveelheden irrelevante informatie om te zoeken wat je wilt vinden, is eigenlijk een onnatuurlijk proces. Conversational design, of vraaggestuurde interactie, maakt het navigeren naar de juiste informatie menselijker. Het Diabetesfonds maakt er dankbaar gebruik van.

Maar hoe zet je het in? Een groep mensen uit de zorg en welzijn en design gingen onder leiding van Greenberry, een van de zes bureaus in de creatieve coalitie van U CREATE, aan de slag voor het Diabetesfonds. Welke chatbot-oplossingen zouden bezoekers van de site van het Diabetesfonds kunnen helpen bij het sneller vinden van de informatie die zij zochten?

Van een appende klantenservicemedewerker, tot een geautomatiseerd gesprek

In 2013 zette Greenberry voor het eerst conversational design in om klantvragen van een verzekeraar af te vangen via whatsapp. En dat was niet high-tech: door een toetsenbord letterlijk aan een telefoon te koppelen konden mensen hun vragen via whatsapp stellen aan de organisatie. Aan een klantenservice medewerker achter het toetsenbord dus: van mens naar mens. Klanten vonden dit een prettige manier van contact en gingen persoonlijker communiceren. Toen Facebook het een paar jaar later mogelijk maakte om chatbots te ontwikkelen binnen Facebook Messenger, ontwierp Greenberry een aantal ‘van bot naar mens’ gesprekken om bijvoorbeeld journalistieke content onder de aandacht te brengen. De ontwerp uitdagingen daarbij waren vooral om transparant te zijn over wie achter het gesprek zat (een bot) en te zorgen dat mensen konden aangeven wat ze wel en niet wilden ontvangen aan content op welk tijdstip.

Lees het hele artikel op Emerce.nl

LAAT HET ONS WETEN

We geven graag samen vorm aan de zorg van de toekomst. Laat ons je ideeën weten en we nemen contact met je op. Het U CREATE team

Sending

©2018 ALL RIGHTS RESERVED BY U CREATE - DISCLAIMER - PRIVACY

Log in with your credentials

Forgot your details?