CORINE JANSEN – CERTIFIED LISTENING OFFICER

Corine Jansen is de enige certified listening professional in Nederland. In haar werk luistert ze naar mensen in verschillende situaties. Van arts tot patiënt. Zij pleit voor meer humane zorg: de menselijke maat wordt nog wel eens uit het oog verloren.

Certified listening professional, wat houdt dat in?
‘Een paar jaar geleden heb ik de internationale studie Certified Listening Professional Program afgerond in de Verenigde Staten. Ik studeerde af op het onderwerp: Listening to narratives of people who live with a medical illness. Ik was één van de vier studenten in mijn jaar, wereldwijd zijn er maar vijftig mensen met deze titel.’

 

Hoe gaat dat in zijn werk?
‘Ik probeer de schakel te zijn tussen bestuurders, artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, mantelzorgers en patiënten om samen te kijken wat er nodig is voor kwalitatief nog betere zorg. Goed luisteren is de basis van de gezondheidszorg. Ziek zijn heeft niet alleen te maken met de fysieke klachten. Een patiënt heeft bijvoorbeeld ook nog de rol van moeder, dochter of partner. Als je ziek bent, heeft dat ook invloed op je sociale welzijn. Het gaat om ziek zijn in zijn totaliteit. Niet alleen om het zieke deel van het lichaam.

Zo sprak ik bijvoorbeeld een vrouw die borstkanker had gehad. Vlak nadat zij klaar was met de behandeling, werd haar man ziek en kort daarop overleed hij. Een paar maanden later werd bij de vrouw opnieuw kanker geconstateerd. Haar arts handelde naar het protocol en zette het best werkende behandelplan in werking. Maar bij de vrouw was de motivatie om het hele behandelplan weer te ondergaan verdwenen. Ze belde mij zei: ‘Lúíster nou naar mij, toen ik de eerste keer ziek was, wilde ik graag zo snel mogelijk weer beter worden voor mezelf, maar ook voor mijn man. Nu hij er niet meer is, hoeft het van mij niet meer.’

Uiteindelijk heeft de arts de behandelmethode aangepast. Drie maanden later overleed ze, tevreden met de keuze die ze gemaakt had. De keuze van de arts is begrijpelijk. Dokters worden opgeleid om mensen beter te maken, maar daarbij is het belangrijk de menselijke maat niet uit het oog te verliezen.’

Wat moet er gebeuren?
‘Ik pleit voor humane zorg. Meer respect voor elkaars rol; we hebben elkaar zo hard nodig! Een patiënt moet eerlijk zijn over medicijngebruik en kan zich alleen of samen met iemand voorbereiden op een gesprek met de arts. En ik zou artsen willen vragen echt naar mensen te luisteren. Het helpt al als je als artsen niet denkt in bijvoorbeeld vijftig prostaten, maar in vijftig mannen. Ik heb diep respect voor artsen en verpleegkundigen. Ik zie met hoeveel passie en betrokkenheid zij hun werk proberen te doen.’

‘Maar ik zie vaak dat artsen direct achter hun computer kruipen en alles intikken wat de patiënt vertelt. Het wordt al veel persoonlijker als een arts bij binnenkomst even tegenover je gaat zitten en zegt ‘Ik ben jouw arts vandaag, wat is je verhaal en hoe kan ik je helpen. Of als hij vraagt ‘We hebben 10 minuten. Wat wil je graag weten voor je vandaag naar huis gaat?’ Gelukkig merk ik dat de bewustwording groeit en dat er steeds meer initiatieven worden genomen op het gebied van meer empathie in de zorg.’

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LAAT HET ONS WETEN

We geven graag samen vorm aan de zorg van de toekomst. Laat ons je ideeën weten en we nemen contact met je op. Het U CREATE team

Sending

©2017 ALL RIGHTS RESERVED BY U CREATE - DISCLAIMER - PRIVACY

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account