ERIK HEKMAN – ONDERZOEKER BIG DATA HU: ‘WERK VOORAL SAMEN MET ANDERE DISCIPLINES’

BIG DATA IN DE ZORG: EXPERIMENTEER EN WERK SAMEN

Big Data kan innovatie in de zorg versnellen. Toch is Big Data voor velen nog een abstract begrip. We bevragen Erik Hekman. Hij is datapionier en als onderzoeker (Lectoraat Crossmedia Business) en docent (Digitale Media en Communicatie) werkzaam aan Hogeschool Utrecht. Binnen zijn onderzoek richt hij zich op hoe organisaties Big Data  en social media data kunnen inzetten voor groei en innovatie. Daarnaast is hij ook bezig met zijn promotieonderzoek op het gebied de digitale transformatie van organisaties en de complexiteit die daarmee gepaard gaat.

Waarom houd jij je graag bezig met social media?
Social media houdt mij bezig omdat het meetbaar en beschikbaar is. Ik ben uit nieuwsgierigheid op verschillende manieren naar social data gaan kijken. Een van mijn eerste projecten richtte zich op cultureel erfgoed. Musea brachten resultaten naar buiten van een crowdsourcing initiatief (Flickr the Commons). Hiervoor was de API (set aan definities waarmee softwareprogramma’s kunnen communiceren) beschikbaar en ben ik zelf de online publieksparticipatie gaan analyseren. Toen kwam ik erachter dat data uit social media veel inzichten geeft die normaal gesproken niet zichtbaar zijn. Voor mij is social media een interessant onderzoeksinstrument geworden. Zeker ook voor vraagstukken in de zorg. Data uit social media is natuurlijk niet altijd even betrouwbaar, je kunt er niet blind op varen. Maar het kan wel iets zeggen, vooral in combinatie met andere (interne) data. Zo heb ik samen met U CREATE een hackathon georganiseerd waar we interne data van het UMC Utrecht  hebben gecombineerd met allerlei externe open data zoals bijvoorbeeld weerdata, maar ook teksten die op social media geplaatst werden. Met deze combinaties hebben we onderzocht of agressie op de psychiatrische afdeling te voorspellen is.

Kan je voorbeelden geven van het gebruik van Big Data in de zorg?
Een interessante dienst is bijvoorbeeld HealthMap. Dit platform verzameld informatie van nieuwsberichten, social media en fora om epidemieën op te sporen en weer te geven. Door online informatie heeft dit platform de Ebola epidemie eerder opgespoord dan de officiële instanties dat hadden. Er zijn meer onderzoeken bezig op het gebied van ziektes signaleren of voorspellen. FluOutlook doet dit door tweets te analyseren en hierdoor inzicht te krijgen waar er griep heerst. Een ander voorbeeld is een onderzoek naar het voorspellen van alvleesklierkanker. Door middel van online zoekgedrag op de zoekmachine Microsoft Bing konden de wetenschappers met 15% accuratesse bepalen of een persoon alvleesklierkanker had. Dit is een mooi voorbeeld van hoe online menselijk zoekgedrag ingezet kan worden voor de zorg.

Hoe kan iemand, die eigenlijk geen ervaring heeft met Big Data  er toch gebruik van maken?
Belangrijk bij het gebruik van Big Data is niet uitsluitend de technische programmeerkennis. Uiteraard is het onderdeel van het Big Data proces maar je moet ook op conceptueel niveau begrijpen hoe data binnen de organisatie gebruikt kan worden (het strategische). Dit merk ik zelf bij zowel studenten als professionals die aan de slag gaan met Big Data. Doorgaans heeft men weinig ervaring met het gebruik van Big Data maar iedereen heeft er wel ideeën bij. Hoe vertaal je deze ideeën naar nieuwe oplossingen of diensten binnen bijvoorbeeld de zorg. Je zult merken dat met een beetje kennis over Big Data,  je al snel tot concrete technische oplossingen kunt komen en daarover kan communiceren met een programmeerder. De juiste vragen stellen en mensen uit verschillende achtergronden bij elkaar zetten, daar gaat het om. Leren van elkaar, klein beginnen en vol enthousiasme erin gaan.

Waar zie jij de toekomst van Big Data in de zorg?
Quantified self wordt steeds belangrijker, mensen delen bewust data via apps, wearables, tools en social media. Maar ook onbewust, denk aan aankopen online of door te reizen met een OV chipkaart. Als steeds meer data verzameld en samengevoegd gaat worden kan men tot nieuwe ideeën en toepassingen komen. Dit geldt al helemaal voor de zorg. Hoe meer data, hoe meer informatie. Als je klinische data, data uit bijvoorbeeld wearables en online geschreven data (via social media) combineert kan dit zorgen voor bijvoorbeeld betere behandelingen en preventie.

Welke tip(s) zou jij mensen willen geven als het gaat om Big Data?
Experimenteer met data. Dit kan door zelf aan de gang te gaan met Big Data of hier conceptueel mee te gaan spelen. Dit proberen we bij de bootcamp van U CREATE ook over te brengen. De eerste dag van deze bootcamp heet daarom ook playground. Speel eens met data, en probeer eens te denken ‘wat als’. Probeer daarbij vooral de mogelijkheden te zien. Er zijn veel onmogelijkheden, bijvoorbeeld privacy, ethiek, infrastructuur en dat begrijp ik.  Maar laten we eerst eens kijken en ontdekken wat er wel mogelijk is.  Dit wordt naar mijn mening te weinig gedaan. Mijn andere tip gaat meer over multidisciplinariteit. Probeer samen te werken met mensen van andere disciplines. Zoek de samenwerking op.

 

0 Comments

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

LAAT HET ONS WETEN

We geven graag samen vorm aan de zorg van de toekomst. Laat ons je ideeën weten en we nemen contact met je op. Het U CREATE team

Sending

©2017 ALL RIGHTS RESERVED BY U CREATE - DISCLAIMER - PRIVACY

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?

Create Account